Posreduj na FacebookPosreduj na TwitterPosreduj na LinkedIn
Velika večina potrošnikov se, ne glede na to, kaj kupujejo, o izdelku ali storitvi pred nakupom informira. Tako je na primer v procesu nakupa avtomobila 87 odstotkov kupcev izkoristilo v povprečju pet virov, ki so jim pomagali pri njihovi nakupni odločitvi.


Predstavitev analize proces nakupne odločitve kupcev.

Valicon in iPROM sta konec lanskega leta izvajala prvo slovensko raziskavo o nakupni poti slovenskega potrošnika, s katero sta ugotavljala, kako pri slovenskih kupcih poteka nakupna pot - od začetnega dražljaja prek iskanja informacij do nakupa in ponakupne izkušnje. Raziskava, ki je zajela več kot 2500 kupcev, kaže, katere točke stika potrošnika s ponudbo in prodajalci so najbolj vplivne v različnih fazah nakupne poti.

»V zadnjih dveh letih je zaznati večje spremembe v nakupnih navadah slovenskih potrošnikov. Ti postajajo izrazito bolj racionalni in vse pogosteje se vprašajo, kaj resnično potrebujejo in koliko so pripravljeni za to plačati. Nakupno odločanje postaja kompleksen proces, trgovci in ponudniki pa ga vse težje obvladujejo. Z internetom je postala ponudba precej bolj transparentna in primerljiva, razmah mobilnih tehnologij pa to kompleksnost in transparentnost samo še poglablja,« je ob predstavitvi rezultatov raziskave povedal Rok Hrastnik, izvršni direktor podjetja iPROM.

Na nakupno odločitev po vseh kategorijah vpliva vrsta različnih točk stika
Z raziskavo, ki je zajela devet kategorij izdelkov in storitev - nakup avtomobila, najem kredita, bančne storitve, zavarovanje, gospodinjski aparati, prehranska dopolnila, potovanje ali počitnice, kozmetični izdelki ter zabavna elektronika in računalništvo -, sta Valicon in iPROM ugotovila, da ne glede na kategorijo izdelkov in storitev potrošnik svojih nakupnih odločitev zagotovo ne sprejema samo na osnovi enega oglasa, enega kataloga ... Gre za obsežen niz točk stika, ki do končnega nakupa to odločitev oblikujejo.

Od trenutka, ko potrošnik zazna potrebo, močno nanj vplivajo tako internet kot klasični mediji s svojim oglaševanjem. V tej fazi pomemben dejavnik odločitve ostajajo tudi neformalni pogovori v ožjem socialnem okolju. Ko pa potrošnik preide v fazo raziskovanja, pa internet pride nekoliko bolj do izraza (iskanje, prebiranje člankov, ocen, družabna omrežja ipd.). Dokončna odločitev pa je najpogosteje še vedno sprejeta na samem prodajnem mestu, ob prisotnosti prodajnega osebja. 

»Z raziskavo smo želeli podrobneje opredeliti ključne poudarke, skozi katere se kažejo spremembe v vedenju potrošnika. Kar smo zaznali, je, da se od dražljaja do dejanskega nakupa lahko veliko zgodi. Za trgovce, blagovne znamke in ponudnike storitev je pomembno, da se tega zavedajo in da se naučijo pravilno razporejati svoja sredstva po za njih pomembnih komunikacijskih kanalih in točkah stika,« je dejal Matjaž Robinšak, direktor projektov in partner v podjetju Valicon.

Ključne ugotovitve v kategoriji nakup avtomobila
Raziskava je v kategoriji »nakup avtomobila« pokazala, da od trenutka, ko se kupec odloči za nakup, do dejanskega nakupa v povprečju mine več kot šest mesecev. Dobra tretjina pa si vzame leto ali več.

Avtomobil sem kupil sem, ker ...


Slika: Narava nakupa. Vir: Valicon in iPROM, 2012 (n=335).

Za menjavo avtomobila se odločamo v večji meri načrtno oziroma nas v to prisili dejstvo, da je obstoječi avto odslužil.


Slika: Proces nakupnega odločanja. Vir: Valicon in iPROM, 2012 (n=335).

Pri odločanju za nakup je potrošnik podvržen tako klasičnim kot spletnim oglasom in govoricam iz ožjega socialnega okolja. Pogovor s prijatelji, spletne strani ponudnikov avtomobilov, članki v tiskanih in spletnih medijih, katalogi ter testne promocije so ključni dražljaji, ki potrošnika peljejo naprej po nakupni poti. 87 odstotkov kupcev se posluži vsaj enega vira v fazi raziskovanja. Največkrat tako, da se usedejo za računalnik ter natančno pobrskajo po spletnih straneh, blogih, forumih, člankih s testi in ocenami ter jih primerjajo.


Slika: Iskane informacije. Vir: Valicon in iPROM, 2012 (n=335).

Cena in kaj je vključeno vanjo, poraba goriva, vozne lastnosti ter izgled avtomobila so ključne informacije, na podlagi katerih si kupci pomagajo pri dokončni odločitvi.

Ko kupec preide v fazo dejanskega nakupa, gre 60 odstotkov anketirancev na prodajno mesto, kjer se pogovorijo s prodajnim osebjem in si avto ogledajo. Po samem nakupu pa svojo nakupno izkušnjo skoraj 90 odstotkov kupcev z nekom deli. Najpogosteje so to prijatelji. Tako je namreč odgovorilo 72 odstotkov anketirancev.

Raziskava izvedena konec lanskega leta z več kot 2500 sodelujočimi po 9 kategorijah izdelkov in storitev
Valicon in iPROM sta prvo slovensko raziskavo o procesu nakupne odločitve izvajala novembra in decembra 2012. V raziskavi je sodelovalo več kot 2500 slovenskih uporabnikov interneta, ki so v določnem časovnem obdobju (odvisno od kategorije izdelka ali storitve) dejansko opravili nakup.

Skupaj je bilo skozi štiri faze nakupa opredeljenih 62 točk stika, ki na koncu doprinesejo k nakupni odločitvi. Spletno anketiranje je potekalo po metodi samoizpolnjevanja, metoda merjenja je bila CAWI. Rekrutacijo anketirancev so izvedli v iPROM-u z oglaševanjem s spletnimi pasicami. S programsko opremo iPROM Cloud je bilo prek spletnih in mobilnih medijev doseženih 90 odstotkov slovenske internetne populacije.

 



O podjetju Valicon
Družba Valicon je ena od vodilnih družb za trženjsko svetovanje in raziskovanje na območju jugovzhodne Evrope. Družba je nastala aprila 2007 z združitvijo podjetij CATI iz Slovenije in Prizma Istraživanja iz Hrvaške. Valicon je specializiran za majhne trge, naročniku prilagojene rešitve, napredno metodologijo in poglobljen vpogled v naročnikovo področje delovanja. Valicon svojim naročnikom nudi svoje storitve na celotnem območju nekdanje Jugoslavije, prek izbranih partnerjev pa tudi v drugih državah jugovzhodne Evrope.

Dodatne informacije:
Matjaž Robinšak
Valicon, d. o. o.
Kopitarjeva 2
1000 Ljubljana

T: 01/ 42 04 900
F: 01/ 42 04 960
E: Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled.
S: www.valicon.net

O podjetju iPROM
iPROM je vodilna spletna medijska agencija na domačem trgu, ki nudi celovite rešitve za digitalno komuniciranje. Naročnikom zagotavlja pripravo, organizacijo in izvedbo izključno takšnih digitalnih oglaševalskih akcij, ki prinašajo merljive in vidne rezultate. Širok nabor edinstvenih tehnoloških in medijskih rešitev (iPROM AD Server, iPROM CentraliPROM Video, iPROM Svetovanje, iPROM Social, iPROM Search, iPROM Cloud, iPROM Mobile) omogoča izvedbo najobsežnejših in najzahtevnejših digitalnih trženjskih strategij, njihovo optimizacijo in končen uspeh.

Podjetje je zavezano neodvisnosti in transparentnosti, saj le tako zagotavlja najširši nabor medijskih rešitev v digitalnem okolju - od oglaševanja na vsebinskih spletnih medijih, družabnih omrežij do virusnega oglaševanja in oglaševanja v iskalnikih. Celoten medijski zakup, ki ga opravlja iPROM, temelji na t. i. programski opremi za zakup v oblaku (»Cloud Media Buying«), ki jo razvijajo v družbi iPROM. Lastne programske rešitve zagotavljajo celostno analitiko in dinamično optimizacijo porabe sredstev pri vseh oblikah zakupa medijskega prostora. iPROM sledi smernicam IAB na področju tehnologije za serviranje oglasov, video oglaševanja, obogatenih spletnih oglasov in mobilnih oglasov.

Dodatne informacije:
Nina Bilban
iPROM, d. o. o.
Šlandrova ulica 4b
1231 Ljubljana - Črnuče

T: 01/ 51 10 787
F: 01/ 51 10 783
E: Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled.
S: www.iprom.si